×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یادداشتی از دکتر شهرام شکوری : راهبردهای توسعه بازارهای جهانی و صادرات

دکتر شهرام شکوری

مؤسس و رئیس هیات مدیره گروه شرکت های طرفه نگار، مبتکر نرم افزار هلو

در دنیای پیشرفته امروز، بازاریابی جهانی دیگر فقط مختص برند های بزرگ و شناخته شده نمی باشد. در واقع حضور جهانی برای هر کسب و کاری با بکارگیری استراتژی خلاق و درک بازارهای جهانی امکان پذیر است. در حال حاضر، با گسترش اینترنت، حتی مشاغل کوچک نیز می توانند محصولات خود را به مصرف کنند گان در هر جای دنیا برسانند. بازاریابی جهانی به منظور انطباق با شرایط سایر کشورها تعریف می شود. البته باید توجه داشت که بازاریابی جهانی چیزی فراتر از فروش محصول یا خدمات در سطح جهانی است، در حقیقت یک فرآیند کامل برنامه ریزی، ایجاد، موقعیت یابی و تبلیغ محصولات شما در یک بازار جهانی است. حضور در بازارهای جهانی، زمانی که به درستی انجام شود مزایای زیادی به همراه خواهد داشت:

اول، می تواند اثربخشی محصول یا خدمات شما را بهبود بخشد. دلیل این امر این است که هرچه بیشتر رشد کنید، بیشتر یاد می گیرید و هرچه سریعتر یاد بگیرید، در تولید محصولات یا خدمات جدید موثرتر عمل می کنید. دوم، شما دارای یک مزیت رقابتی قوی هستید. شرکت ها به راحتی می توانند در بازارهای محلی حضور یابند، اما تعداد کمی از شرکت ها هستند که بتوانند این کار را در صحنه جهانی انجام دهند. از این رو، اگر رقبای شما نتوانند مانند شما در بازارهای جهانی رقابت کنند، شما به نیرویی قدرتمند در صنعت خود تبدیل شده اید! سوم، شما آگاهی مصرف کننده از برند و محصول یا خدمات خود را افزایش می دهید. از طریق اینترنت، مصرف کنند گان می توانند پیشرفت شما در جهان را رصد کنند.

در حقیقت پیشرفت شرکت ها در بازاریابی جهانی کاملاً تدریجی صورت می گیرد. در مرحله اول فعالیت های شرکت ها در بازار داخلی آن ها متمرکز است. در مرحله دوم شرکت همچنان در داخل کشور تمرکز دارد اما صادرات نیز دارد. در مرحله سه، این شرکت متوجه شده است که باید خود را با بازارهای خارج از کشور تطبیق دهد. تمرکز به سوی بازارهای چند ملیتی حرکت می کند. مرحله چهارم و آخرین مرحله زمانی است که شرکت برنامه ها و محصولات خود را برای ارائه به بازارهای جهانی گسترش می دهد. به طور قطع، هیچ دوره زمانی مشخصی برای این روند تکامل وجود ندارد. در ادامه چهار نکته مفید برای شروع توسعه استراتژی جامع بازاریابی جهانی آورده شده است.

  • بازار را بشناسید.

به محض این که برای اولین بار تصمیم بگیرید بازاریابی خود را در سطح جهانی گسترش دهید، باید ابتدا محیطی را که با آن کار می کنید درک کنید. هر منطقه از جهان هنجارها و رفتارهای متفاوتی دارند. باید حتماً در مورد اینکه چگونه با آن ها ارتباط بگیرید و چه چیزی در آن کشور مناسب است و موارد دیگر تحقیق کنید و دریابید که چگونه آن بازار به استراتژی بازاریابی شما پاسخ می دهد تا بیشترین جذب را از مخاطبان جدید خود داشته باشید.

  • یک برنامه استراتژیک بازاریابی تهیه کنید.

موفقیت در یک محیط جهانی به معنای تغییر ساده زبان بازاریابی شما نیست. شما به برنامه استراتژیک بازاریابی جهانی نیاز دارید که با کسب و کار داخلی خود نیز مطابقت داشته باشد، اما باید بر اساس نیاز منطقه ای که در آن بازاریابی می کنید، تنظیم شود. بعد از اینکه از منظر جهانی بینشی پیدا کردید، می توانید نقشه ای را برای مسیر عملکرد خود ترسیم کنید. برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی جهانی خوب، باید بتوانید به این سوالات پاسخ دهید: “در یک بازار بین المللی چه چیزی را می خواهم به دست آورم؟”، “نقاط قوت و ضعف شرکت من برای آن بازار چیست؟”، “چگونه می توانم با چالش های موجود در بازار مقابله کنم؟”، “چه پتانسیلی در این بازار خواهم داشت؟” پس از مشخص شدن اهداف خود، می توانید طرحی را تهیه کنید که شامل استراتژی اصلی و تاکتیک های دستیابی به آن اهداف باشد.

  • رویکرد بازاریابی خود را سفارشی کنید.

شما به احتمال زیاد تصمیم خواهید گرفت که بازاریابی جهانی خود را به صورت آنلاین آغاز کنید تا به مخاطبان جهانی دست یابید و کسب و کار خود را در آنجا متمرکز کنید. اما به یاد داشته باشید که آنچه برای جلب مخاطبان داخلی شما مثمر ثمر بوده است، ممکن است ترجمه خوبی در خارج از کشور نداشته باشد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که ابتکارات خود را متناسب با مخاطبی که سعی در جذب آن دارید، ایجاد کنید تا تجربه ای سفارشی برای آنها ایجاد کنید. آنچه در یک کشور یا یک منطقه خوب کار کند، ممکن است در بازارهای دیگر نتیجه مشابهی نداشته باشد. برای بازاریابی محصول یا خدمات خود، نیازهای آن منطقه خاص را بررسی کنید و رویکرد خود را برای آن محیط شخصی سازی کنید. شما باید در مورد بازارهایی که هدف قرار داده اید تحقیق کنید تا اطمینان حاصل کنید که از بهترین روش ها برای برقراری ارتباط با مردم آن منطقه استفاده می کنید. باید توجه داشته باشید که فقط دانستن زبان و موانع فرهنگی و تنظیم ارتباطات شما برای هر بازار کافی نیست، بلکه دانستن همه منابع فرهنگی و تعطیلات و رویدادهای مربوطه نیز بسیار مهم است. شما باید مطمئن شوید که هنگام ترجمه پیام برند خود اشتباهات بازاریابی بین المللی مرتکب نشوید.

  • فرهنگ نام تجاری خود را حفظ کنید.

ایجاد یک برند قوی که همیشه برای مشتریان آشنا به نظر برسد، در اولویت شرکت هایی است که در سطح بین المللی رشد می کنند. با افزایش و گسترش روزافزون اینترنت، ساختار برند بیشتر به یک فرهنگ تجاری تبدیل شده است. امروزه برندی که شما از آن پشتیبانی می کنید فرهنگ شما را نشان می دهد. اگر فرهنگ نام تجاری خود را به خطر بیندازید، ممکن است بسیار آسیب زننده باشد. به عنوان مثال، گوگل با راه اندازی یک موتور جستجوی محدود و سانسور شده در چین، با انتقادات زیادی مواجه شد. ویژگی اصلی گوگل این است که مردم دنیا در هر زمان به اطلاعات آن دسترسی دارند. بنابراین چگونه گوگل می تواند بر خلاف فرهنگ خودش چیزی را در چین راه اندازی کند که مطابق هنجارها و قوانین آن ها باشد؟

به طور کلی باید این مهم را در نظر داشته باشید که یک تفکر اشتباه شرکت ها این است که با انجام همان کارهایی که در داخل کشور برای آنها موفقیت ایجاد کرده می توانند وارد بازارهای خارجی جدید شوند. همانطور که قبلاً ذکر شد، داشتن ثبات در برند بسیار مهم است، اما بازارهای مختلف نیازمند روش های بازاریابی مختص خود می باشند.

Global Market Development and Export Strategies

 

Shahram Shakoori

-Founder and Chairman of Torfeh Negar Group-

In today’s advanced world, global marketing is no longer limited to large, well-known brands. In fact, a global presence is possible for any business by using creative strategies and understanding global markets. Now, by using Internet, even small businesses can deliver their products to customers anywhere in the world. Global marketing is defined in order to adapt to the conditions of other countries. Of course, it should be noted that global marketing is more than just selling a product or service globally, it is in fact a complete process of planning, producing, positioning and promoting your products in a global market. There are many benefits to being in the global market when done right:

First, it can improve the effectiveness of your product or service. This is because the more you grow, the more you learn, and the faster you learn, the more effective you are at producing new products or services. Second, you have a strong competitive advantage. Companies can easily enter local markets, but there are few companies that can do so globally. Therefore, if your competitors can not compete in global markets like you, you have become a powerful force in your industry! Third, you increase consumer awareness of your brand and product or service. Through the Internet, consumers can monitor your progress in the world.

In fact, companies’ progress in global marketing is quite gradual. In the first stage, companies’ activities are focused on their domestic market. In the second phase, the company is still concentrated on the domestic market, but also has exports. In phase three, the company realized that it have to adapt to overseas markets. The focus is on multinational markets. The fourth and final stage is when the company expands its programs and products to offer to global markets. Certainly, there is no predicted time for this evolutionary process. Here are four helpful tips to get you started on developing a comprehensive global marketing strategy.

  • Know the market.

As soon as you decide to expand your marketing globally for the first time, you must first know the environment. Every region of the world has different norms and behaviors. You should definitely research how to reach them and what is appropriate in that country and find out how that market responds to your marketing strategy to get the most out of your new audience.

  • Develop a strategic marketing plan.

Succeeding in a global environment does not mean simply changing your marketing language. You need a strategic global marketing plan that aligns with your domestic business, but should be tailored to the needs of the area where you are marketing. Once you have a global perspective, you can draw a map of your performance path. To create a good global marketing strategy, you need to be able to answer the questions: “What do I want to achieve in an international market?”, “What are my company’s strengths and weaknesses for that market?”, “Can I meet the challenges in the market? “,” What potential will I have in this market? ” Once your goals have been identified, you can develop a plan that includes the main strategy and tactics to achieve those goals.

  • Customize your marketing approach.

You will most likely decide to start your global marketing online to reach a global audience and focus your business there. But keep in mind that what is appropriate for your local audience may not translate well for abroad. So make sure you tailor your initiatives to the audience you are trying to reach to create a customized experience for them. What works well in one country or region may not have the same effect in other markets. To market your product or service, look at the needs of that particular area and personalize your approach to that environment. You need to research the markets you are targeting to make sure you are using the best ways to reach people in your area. It should be noted that not only knowing the language and cultural barriers and regulating your communication is not enough for any market, but also knowing all the cultural resources and related holidays and events. You need to make sure that you do not make international marketing mistakes when translating your brand message.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.